Namun tidaklah hingga setiap hari memandangkan rumah kami agak jauh dari Masjid Rusila (kira-kira 20km).
Ketika kanak-kanak, biasalah bila mendengar khutbah bukannya beri perhatian sangat, tapi aku mesti mengeluh setiap kali bacaan doa sebelum solat Jumaat bermula, satu sebab ialah budak2 memang tak begitu faham doa2 yang agak laju Tok Guru baca, yang kedua ialah doa Tok Guru sangat panjang! Hingga pernah aku cuba 'setting' masa berapa minitkah doa Tok Guru, kira-kira 10 minit lamanya!
Kelakar bila teringat zaman kanak-kanak, tapi itulah kenangan. Kini doa Tok Guru amat dirindui, tambah2 lagi kehidupan aku kini di Utara, balik kampung jarang-jarang sekali. Doa Tok Guru yang berjela-jela itulah membangkitkan rasa kasih & sayang aku kepada Allah Yang Maha Besar. Dan karisma Tok Guru sebagai pendakwah & pemimpin ummah juga membuat aku kagum kepada beliau, rasa hormat dengan ilmunya, rasa bangga dengan pemimpin Islam yang sangat sukar untuk ditemui di mana-mana.
Di bawah ada diselitkan tulisan Sdr Roslan Shahir (Roslan SMS), seorang blogger yang aku sangat minati. Tulisan beliau boleh diikuti di blog http://n32.blogspot.com/.
Perihal Masjid Rusila dan kehebatan pengasasnya
Roslan Shahir Mon May 26, 08 10:56:48 am MYT
Artikel Prof Dr Mohamad Tajuddin "A tale of three mosques" dalam ruangan mingguannya "Architecture inside out" dalam The Sunday Star baru-baru ini sungguh unik dan menarik atas beberapa sebab. Profesor pensyarah senibina Universti Teknologi Malasia (UTM) ini telah membuat perbandingan antara 3 buah masjid di Malaysia dengan menggambarkan bahasa senibina yang terkandung dalam binaan masing-masing masjid. -->-->
Dan bayangkan di antara banyak-banyak masjid di Malaysia yang boleh beliau buatkan perbandingan, Profesor ini telah memilih Masjid Negara di Kuala Lumpur, Masjid Putra di Putrajaya dan Masjid Rusila di Marang.
Ya, siapakah yang pernah terfikir bahawa Masjid Rusila yang mana Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, memimpin kuliah pengajiannya serta tinggal pula diperkarangannya boleh menjadi bahan perbandingan, dibandingkan pula dengan dua ikon negara yang tentunya hebat dan megah itu.
Kehebatan dan kemegahan Masjid Negara dan Masjid Putra sudah tidak perlu disentuh dan dijelaskan lagi kerana ia sudah sememangnya menjadi pengetahuan umum. Tetapi Masjid Rusila, saya pasti selain daripada orang-orang PAS dan beberapa kerat daripada Umno, yang lainnya pasti tidak kenal atau tidak pernah mendengar berkenaannya.
Prof Tajuddin menulis bahawa Masjid Rusila bukanlah sebuah masjid yang telah dirancang dan direka pembinaannya, sebaliknya ia tumbuh dengan sendiri daripada sebuah bangunan asal berstrukturkan kayu kepada sebuah bangunan 4 tingkat. Tambah beliau Masjid Rusila memiliki kekuatan tersendiri dari sudut lokasi serta lanskapnya. Ia adalah sebuah masjid dan juga madrasah ilmu menempatkan para pelajar di tingkat-tingkat atasnya.
Masjid ini terletak di kawasan yang tidak berpagar dan dikelilingi oleh rumah-rumah tanpa sempadan khusus. Dan lanskapnya pula terdiri daripada pasir laut yang dibawa oleh Laut China Selatan yang sekadar 60 meter jaraknya dari masjid berkenaan.
Dan yang paling menarik dari pemerhatian Prof Tajuddin adalah apabila beliau menyebut yang Masjid Rusila ini bukan sebuah monumen simbolik (sebagaimana masjid-masjid lain) tetapi ianya sebuah pusat kegiatan masyarakat. Masjid-masjid lain tambah beliau yang seratus kali lebih mahal kosnya dari Masjid Rusila tidak mampu menjadi pusat masyarakat seperti ini.
Abdul Hadi menurut Tajuddin memiliki fahaman politik Islam yang berpegang teguh dengan tradisi sebenar agama itu.
Sebagai seorang ulamak beliau melibatkan diri di dalam PAS dengan tujuan membentuk dan melahirkan sebuah generasi yang tidak memisahkan antara agama dan dunia dalam penghidupan mereka. Kata beliau lagi mudahnya seseorang memasuki masjid ini dan berjumpa dengan pengasasnya (Haji Hadi) adalah selaras dengan amalan rendah diri Rasulullah s.a.w di dalam masjid Baginda.
Saya sendiri pertama kali menjejakkan kaki ke masjid ini sekitar tahun 1983-84 apabila berada di tahun akhir di ITM (sekarang UITM). Ketika itu Tuan Guru baru berada di penggal pertamanya sebagai Adun setelah memenangi kerusi dalam PRU ke-6 tahun 1982. Pada ketika itu lagi perkarangan masjid ini sudah dibanjiri manusia pada pagi Jumaat bagi mendengar kuliah pengajian Tuan Guru dan kemudiannya khutbah Jumaat beliau, dan kebanjiran manusia itu terus konsisten sehingga kini sebagaimana yang diakui oleh Tajuddin sendiri.
Begitulah kehebatan Masjid Rusila dan Tuan Guru. Beliau akan seboleh mungkin mengelakkan sebarang program parti pada hari Jumaat bagi memberi ruang kepadanya untuk terus memimpin pengajian dan berkhutbah di Rusila. Semasa saya pertama berada di situ kira-kira 24 tahun dahulu saya duduk mengikuti kuliah pengajian Tuan Guru dengan seorang tua yang tidak saya kenali berada di sebelah saya.
Tuan Guru ketika menyampaikan kuliah tafsirnya pagi itu sebak ketika menterjemahkan sepotong ayat, ramailah yang hadir turut sebak termasuk orang tua tadi. Apabila dia perasan yang saya memerhatikannya, lalu ia berbisik kepada saya, Tuan Guru adalah kurnia Allah kepada penduduk tempatan di Rusila. Sebagaimana Tajuddin yang mengakui kehebatan Tuan Guru, saya sendiri tidak dapat menafikan kenyataan orang tua itu.
Terbukti hari ini, pemimpin PAS dari Rusila ini telah membawa partinya dari kemenangan beliau pada tahun 1982 jauh ke hadapan. Beliau kini kekal sebagai Adun di kerusi yang sama dan malah juga sebagai ahli parlimen serta menerajui pula kemenangan partinya memegang tampuk Menteri Besar di 3 buah negeri, bersama membentuk kerajaan di 5 buah negeri dengan 83 kerusi Dun serta 23 wakil di parlimen. Sebagaimana hebatnya Masjid Ruslia begitulah hebat juga pemimpinnya dan mereka yang terus konsisten menjunjung perjuangan Islam yang suci ini.
Roslan Shahir bin Datuk Mohd Shahir adalah Setiausaha Akhbar Presiden PAS.
No comments:
Post a Comment